تارنمای یک نجاتگر

دست نوشته های میلاد صمیمی نعمتی

تارنمای یک نجاتگر

دست نوشته های میلاد صمیمی نعمتی

تارنمای یک نجاتگر

اینجا روایتی است از لحظه های مرگ و زندگی
لحظه های نجات جان یک انسان
لحظه های نجات یک زندگی
همه میگن چرا فوریتهای پزشکی نخواندی؟
من در جواب میگم:نجات کشورم مهم تره...
زندگیمان وقف نجات جان شما . . .
ایمن بمانید
میلاد صمیمی نعمتی
تکنسین عملیات امداد و نجات
کارشناس مدیریت عملیات امداد و نجات
نجاتگر جمعیت هلال احمر استان تهران و مازندران
ارزیاب سازمان جوانان هلال احمر
مربی امدادونجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
مدرس طرح ملی دادرس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر
داور المپیاد کشوری آماده وزارت آموزش و پرورش و سازمان جوانان هلال احمر
عضو فعال سازمان جوانان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
دبیر کانون دانشجویی دانشکده هلال احمر استان تهران
عضو فعال سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
موسس انجمن علمی دانشجویان آتش نشان اولین انجمن علمی دانشجویان آتش نشان کشور
شهروند برگزیده کشور در اولین جشنواره شهروند برگزیده ایران
جوان برتر کشور در جشنواره حضرت علی اکبر(ع)
Saving Lives Through Education
نجات جان افراد ، از طریق آموزش
همه مسئولیم برای نجات جان مردم کشور خود و مردم جهان تلاش کنیم
این تلاش میتواند در صحنه یک جنگ باشد میتواند در فضای سایبری باشد
مهم فقط نجات است! نجات!
ایمن بمانید صمیمی
...............................................
پل ارتباطی ما:
ircs@chmail.ir
09213158528
تلگرام @rescuer
شبکه مستند ایثار
http://www.aparat.com/MILADRESCUE
شبکه ماه نو
http://www.maheno.net/profile/miladrescue
:Twitter
miladrescue@

نویسندگان
پیوندهای روزانه
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۵ آبان ۹۸، ۱۵:۳۵ - فرم شناسایی اولیه شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی
    عالی
  • ۱۹ بهمن ۹۴، ۱۸:۰۵ - سجاد سرابی-خوزستان
    روحش شاد

همه مسئولیم... حاشیه ای از تصادف دیشب اتوبان قم تهران به قلم میلاد صمیمی نعمتی

میلاد صمیمی نعمتی | سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲، ۰۴:۳۸ ب.ظ

همه مسئولیم...

زنگها به صدا در میاید و خبر از حادثه ای میدهد!

همه با سلام و صلوات دعا میکنند که کسی آسیب ندیده باشد یا کشته ای نداشته باشیم.

از دور نور زیادی مشخص است انگار لاستیک آتش زده اند.

نزدیکتر میروی حس میکنی یک کامیون لاستیک آتش گرفته است.

اینها همه توهم بود.

مصدومان حادثه تصادف قم ـ تهران
 
 

اتوبس بود و گوشت و پوست مردمی بیگناه که در اتش میسوخت! بی ارزش مثل یک کامیون لاستیک!

بی ارزش از نظر کسی که باعث و بانی این حادثه غم انگیز! و صد درصد تکراری !

مرگهای تصادفی!

زائر قم بودی یا مسافر مسیر خانه ات!

نمیدانم.مظلوم و بیگناه کشته شدی!

درد است شبانه روز برای کاهش حوادث جاده ای هزاران نفر درد  وبی خوابی و کار علمی و فرهنگی کنند.

به همین سادگی موبایلت زنگ میخورد و میگویند 40 و اندی نفر در کمتر از چند دقیقه کشته شدند.

بی احتیاطی؟

 

سرعت غیر مجاز؟ عدم صلاحیت رانندگی عده ای از رانندگان.

عدم کنترل مناسب جاده توسط پلیس راهور!؟ عدم استاندارد جاده؟

ایمنی ضعیف جاده و تجهیزات ایمنی جاده!؟

 

مصدومان حادثه تصادف قم ـ تهران

نمیدانم هر جور حساب میکنم میبینم حریق بوده و تصادفی شدید!

مرور کردن رسانه ها و اخبار شنیده ها حاکی از این است که سیستم برق اتوبوس مشکل داشته یا لاستیکها دچار فرسودگی بوده اند!

انگشت اتهام مثل همیشه به سوی شرکتهای مسافربری داز میشود!

ولی هرچه فکر میکنم و تجربه نشان داده یک تخلف و یک خطا انسانی نتیجه این جور حوادث میشود.

میدانید بدترین قسمت کار کجاست؟

وقتی که مجبور میشوی جنازه های سوخته را از بین آهن پاره ها در بیاوری.

داخل کیسه جسد بزاری!

مصدومان حادثه تصادف قم ـ تهران

درد آورترین قسمت  ماجرا وجود بچه ... مادر...بگذریم.

دلتان را درد نمیآورم.

به مصدومین حادثه رسیدن و درد و آلام آنها را دیدن سخت تر است.

خدا قوت به همه بچه های عملیاتی هلال و آتش نشانی و اورژانس و پلیس و راهداری و مدیریت بحران که در این حادثه از جان مایه گذاشتند.

حرفی ندارم.

یا حق.

ایمن بمانید صمیمی

گزارش تفضیلی هلال احمر منبع سایت ستاد هلال احمر rcs.ir

 

گزارش تفضیلی تصادف دو اتوبوس در اتوبان قم/تهران مورخ ۱۸/۶/۹۲

 

نوشته شده در تاریخ ۲۳/۰۶/۹۲

 

-          ساعت ۲۲:۴۹: اعلام تصادف از طیق مرکز پیام ۱۱۰ به صورت تلفنی به مرکز کشیک امداد جمعیت هلال احمر استان قم

 

-          ساعت ۲۲:۴۹:اعزام اولین تیم نجات از پایگاه امداد و نجات بین شهری معصومیه

 

-          ساعت ۲۲:۵۰:اطلاع رسانی و گزارش حادثه به معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قم توسط کشیک

 

-          ساعت ۲۲:۵۰: اطلاع رسانی و گزارش حادثه به کشیک مرکز کنترل و هماهنگی عملیات EOC سازمان امداد و نجات

 

-          ساعت ۲۳:۰۲: حضور اولین تیم امدادی در صحنه حادثه و آغاز عملیات جستجو و نجات و رهاسازی مصدومین

 

-          ساعت ۲۳:۱۰: فراخوانی و اعزام ۱۵ نفر نجاتگر در قالب ۵ تیم امدادی کمکی (۳ خودروی نجات و ۲ خودروی آمبولانس ) با توجه به دریافت گزارش میدانی

 

ساعت ۲۳:۵: حضور معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قم در صحنه حادثه و هدایت عملیات امداد ونجات

 

-آماده باش صد در صدکلیه عوامل امدادی استان

 

مورخ ۱۹/۶/۹۲

 

_ساعت ۳:۳۰ :رهاسازی مجموعا ۴۴ نفر از مصدومین و اجساد متوفیان توسط تیم های نجات جمعیت هلال احمر استان قم و اعلام پایان عملیات

 

-          ساعت ۳:۳۰ :ثبت گزارش نهایی حادثه در سامانه DMIS سازمان امداد و نجات

 

-          ساعت ۵:۳۰ :حضور مدیرعامل و معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قم در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم و ارائه گزارش عملکرد.

 

-          اسکان ۳۰ نفراز خانواده های مصدومین و داغدیدگان حادثه در مجتمع امدادی جمعیت هلال احمر استان قم و فراهم کردن پذیرایی کامل از ایشان ( صبحانه، میان وعده، ناهار، شام)

 

-          ساعت ۱۶:۳۰: حضور معاون محترم عملیات سازمان امداد و نجات در محل وقوع تصادف ودستور انجام عملیات جستجوی

 

نهایی جهت جمع آوری باقیمانده اجزای بدن متوفیان در صحنه تصادف

 

-          ساعت ۱۷:۳۰: شرکت معاون محترم عملیات سازمان امداد و نجات به همراه معاون امداد و نجات و معاون درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان قم در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان که با حضور نایب رئیس کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی برگزار گردید و ارائه گزارش عملیات امداد ونجات و رها سازی توسط ایشان

 

-          ساعت ۱۷:۳۰: انجام عملیات جستجوی نهایی و پاکسازی منطقه (۵/.۴) ساعت  توسط تیم های جستجو و نجات و تحویل باقیمانده اجزای بدن متوفیان به پزشکی قانونی استان قم

 

-          کلیه نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر استان قم تا این لحظه در آماده باش کامل می باشند.

 

-          اسکان ۲۰ نفراز خانواده های مصدومین و داغدیدگان حادثه در مجتمع امدادی جمعیت هلال احمر استان قم و فراهم کردن پذیرایی کامل از ایشان ( صبحانه، میان وعده، ناهار، شام)

 

-          مورخ ۲۰/۶/۹۲

 

-          ساعت ۸ :.با توجه به مصوبه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم سه تیم امدادی به همراه عوامل انتظامی استان  طی سه ساعت جهت پاکسازی دو اتوبوس تصادفی در پارکینگ المهدی .کوشک نصرت  حاضر شدند.

 

ضمنا به پیوست تصاویر این گزارش حضورتان ارسال میگردد.

 

/////////////////////////////////////////////////////////////////////

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در آخرین ساعات روز گذشته خبر تصادف دو دستگاه اتوبوس در کیلومتر 28 اتوبان قم - تهران و آتش گرفتن آنها موجی از نگرانی را در استان به وجود آورد و نیروهای آتش نشانی، اورژانس، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی و سایر ارگان‌های مرتبط در سریع‌ترین زمان ممکن خود را به محل حادثه رساندند تا از گسترده شدن تبعات آن پیشگیری کنند.

کشته شدن 43 نفر در حادثه مرگبار تصادف دو اتوبوس

اتوبوسی که از مسیر کاشان به تهران در حال تردد بود، با انحراف از جاده و ردشدن از گاردریل وسط بزرگراه به سمت مخالف منحرف شده که با یک‌دستگاه اتوبوس دیگر که از تهران راهی یزد بود، برخورد کرد. طبق اطلاعات ابتدایی در اثر وقوع این حادثه 25 نفر از سرنشین‌های این دو اتوبوس کشته و مجروح شدند.

اما گذشت زمان اخبار بیشتری را از دامنه این حادثه دلخراش مخابره می‌کرد که طی آن طبق آخرین اطلاعات اعلام شده بر اثر وقوع این حادثه مرگبار 43 نفر از هموطنان جان خود را از دست داده و 44 تن دیگر مجروح شدند.

تشکیل ستاد مدیریت بحران استانداری قم در محل حادثه

به محض وقوع حادثه با حضور استاندار و عده‌ای از مسئولان جلسه‌ ستاد مدیریت بحران در محل وقوع حادثه تشکیل و تصمیمات لازم برای امدادرسانی به حادثه دیدگان اتخاذ شد.

مجروحان این حادثه با تلاش دستگاه‌های امدادی به سه بیمارستان شهید بهشتی، نکویی و علی‌ابن‌ابی‌طالب منتقل شدند و وضعیت عمومی همه آنها مطلوب است.

کشته شدگان این حادثه نیز به آرامستان بهشت معصومه (س) منتقل شده‌اند تا اقدامات لازم برای شناسایی اجساد انجام شود.

ستاد مدیریت بحران استان قم از خانواده داغدیدگان خواسته است ضمن خویشتن‌داری تا شناسایی اجساد همکاری لازم را با مسئولان داشته باشند.

انتشار اسامی مجروحان حادثه

مجروحین این حادثه دردناک به سرعت توسط نیروهای امدادی و اورژانس به بیمارستان‌های شهید بهشتی نکویی و علی بن ابیطالب قم اعزام شده و در آنجا مورد درمان قرار گرفتند. اسامی این مجروحان به شرح زیر اعلام شد:

بیماران منتقل شده به بیمارستان شهید بهشتی قم:

فاطمه قربانزاده 34 ساله

محمد اعرابی 23 ساله

محمد اکبری 34 ساله

سمانه بورقی 25 ساله

زهرا بورقی 2 ساله

فاطمه رمضانی 58 ساله

سید حسین حسینی 27 ساله

علی پور مصطفوی 30 ساله

مریم تقی نژاد 34 ساله

نرگس عرب زاده 9 ساله

نسرین عرب زاده 2 ساله

بناپور 61 ساله

محمد علی فروزان 78 ساله

بیماران منتقل شده به بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) قم:

سید حسین روحانی 34 ساله

علی موسی زاده 21 ساله

زهره خان‌محمدی 46 ساله

محمدحسین احمدی 50 ساله

محمد کریم‌زاده اردکانی 27 ساله

بیماران منتقل شده به بیمارستان نکویی قم:

مریم بلوری 35 ساله

عبدالله کاظم محمد یاسین 53 ساله

نازنین زهرا رحیمی 3 ساله

حامد طاوسی 30 ساله

محمد طحان 52 ساله

علی بورقی 55 ساله

رضا نجف‌پور 27 ساله

معصومه بورقی 50 ساله

سید محمد جواد حسنی 32 ساله

مریم کریمی 30 ساله

حسن یوسفی 29 ساله

حسن پورمعصومی 27 ساله

حسن مروتی 43 ساله

هوشنگ عربی 23 ساله

پرنیاز پورسعید 26 ساله

آرزو بلوری 3 ساله

واکنش سریع نیروهای امدادی عامل پیشگیری از وسعت حادثه

محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات درباره جزییات حادثه گفته است: شدت برخورد به حدی بود که هر دو اتوبوس کاملا آتش گرفتند.

به گفته او هشت نفر از مسافران توسط امدادگران از مرگ حتمی نجات یافتند و شش دستگاه خودروی عملیاتی شامل 18 نفر امدادگر نیز وظیفه این عملیات را برعهده داشتند.

پس از ارزیابی‌های اولیه در دانشگاه علوم پزشکی قم بلافاصله تیم مدیریت بحران دانشگاه (EOC) کارشناس فنی و معاونت اورژانس 115 در محل حادثه حاضر می‌شوند.

در همین لحظات واحد (EOC) این مرکز اقدام به آماده‌باش به تمام بیمارستان‌‌های استان، لغو جراحی‌های الکتیو، تخلیه بیماران الکتیو از اورژانس بیمارستان‌ها، فراخوان پزشکان آن‌کال دوم مراکز درمانی، تقویت پزشکان و پرسنل اورژانس مراکز می‌کند.

از این تعداد 15 نفر زن، 22 مرد و هفت کودک بودند که 26 نفر آنها به بیمارستان نکویی، 13 مورد به مرکز شهید بهشتی و پنج مورد به بیمارستان علی ابن ابیطالب منتقل شدند.

از 13 بیمار اعزامی به بیمارستان شهید بهشتی قم شش مورد ترخیص شدند و هفت نفر نیز بستری هستند.

طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولین دانشگاه علوم پزشکی قم 26 نفر از مجروحان این حادثه به بیمارستان نکویی قم منتقل شدند، از این تعداد 16 نفر در بخش‌های ارتوپدی مردان و زنان، جراحی زنان و مردان و اعصاب مردان بستری هستند و پنج نفر نیز ترخیص شدند و پنج مورد از این مصدومان نیز در اورژانس بیمارستان نکویی تحت‌نظر هستند.

عمده مجروحان انتقالی به این مرکز دچار پارگی دست و پا و صورت هستند که در لحظات اولیه انتقال به بیمارستان و پس از ویزیت در اورژانس اقدامات سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن برای آنها انجام می‌گیرد و جراح ارتوپد و مغز و اعصاب آنها را ویزیت می‌کند.

پنج مجروح این حادثه نیز که به بیمارستان علی ابن ابیطالب قم منتقل شدند دچار پارگی طحال، ترومای سر و شکم و شکستگی دست و پا هستند که پس از انتقال به این بیمارستان ویزیت شده و اقدامات سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن برای آن‌ها صورت گرفته است.

تولید کننده اتوبوس مقصر نیمی از حادثه اسفناک تصادف

سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور کشور که شب گذشته و ساعاتی پس از رخداد حادثه در صحنه حاضر بود، گفت: حوالی ساعت 23 شامگاه دوشنبه یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از اصفهان به تهران در حال حرکت بود،‌ در حوالی کیلومتر 28 اتوبان قم – تهران بعد از مجتمع مهتاب به علت ترکیدگی لاستیک جلو از بغل با یک دستگاه سواری هوندا برخورد و پس از آن با شکستن گاردریل وسط وارد مسیر مقابل می‌شود.

وی افزود: در همین حال یک دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر که از تهران به اردکان یزد در حال تردد بود با مشاهده اتوبوسی که از لاین مخالف وارد مسیر شد سعی به فرار کرد و به سمت راست منحرف شد، اما هر دو اتوبوس به صورت رخ به رخ در لاین سمت راست با هم برخورد کردند.

این مسئول با اشاره به اینکه هر دو اتوبوس اسکانیا پس از حادثه دچار حریق شدند، گفت: به علت ضعف بدنه اتوبوس‌ها و نقص در سیستم برق‌رسانی هر دو اتوبوس پس از حادثه دچار آتش‌سوزی شدند که تعدادی از مسافران عقب موفق شدند با شکستن شیشه اتوبوس از آتش‌سوزی فرار کرده و خود را به بیرون پرتاب کنند.

مومنی علت این حادثه بر اساس بررسی اولیه کارشناسان پلیس‌راه را ترکیدگی لاستیک اتوبوس و علت تشدیدکننده آن را آتش سوزی اتوبوس‌ها عنوان کرد و گفت: طی چند وقت اخیر چندین مورد تصادف اتوبوس اسکانیا به شکل‌های مشابه رخ داده که در اکثر موارد این اتوبوس‌ها به دلیل ضعف بدنه و نقص سیستم برق‌رسانی دچار آتش‌سوزی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سهم شرکت تولیدکننده اتوبوس نیز در این حادثه مشخص شده است، ادامه داد: بر این اساس شرکت تولید کننده اتوبوس اسکانیا (عقاب افشان) 50 درصد در این حادثه مقصر شناخته شده است.

رئیس پلیس راهور کشور از تشکیل تیم ویژه بررسی صحنه تصادف اتوبوس‌های اسکانیا خبر داد و گفت: هم اکنون این تیم کارشناسی در صحنه حادثه حاضر هستند و در حال بررسی بوده و اطلاعات تکمیلی در این خصوص متعاقبا اعلام می‌شود.

انتقال اجساد به بهشت معصومه (س) قم

محسن اروجی مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان قم از تشکیل جلسه ویژه رسیدگی به این حادثه خبر داد و بیان داشت: بعد از وقوع حادثه همه دستگاه‌های امدادی و بیمارستان‌های قم به حال آماده‌باش در آمدند.

وی ادامه داد: استاندار قم نیز بلافاصله در صحنه تصادف حاضر و نمایندگان ویژه‌ای را نیز در بیمارستان‌های قم تعیین کردند تا از نزدیک روند درمان به مصدومان را زیرنظر داشته باشند.

اروجی با اشاره به اعلام اسامی حادثه دیدگان این تصادف اضافه کرد: اجساد کشته شدگان نیز به دلیل شدت سوختگی غیرقابل شناسایی است و در حال حاضر نیز اجساد به بهشت معصومیه قم منتقل شده است.

پیام تسلیت رئیس مجلس شورای اسلامی

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی وقوع سانحه دلخراش تصادف رانندگی در اتوبان تهران - قم را تسلیت گفت و از وزارت کشور و نیروی انتظامی خواست تا نسبت به رسیدگی عوامل و دلایل وقوع این حادثه اقدامات فوری را انجام دهند. متن این پیام به شرح زیر است:

وقوع سانحه دلخراش تصادف رانندگی در اتوبان تهران - قم که باعث کشته و زخمی شدن جمعی از هموطنان شد، موجب تاسف و تاثر گردید. اینجانب ضمن عرض تسلیت این مصیبت به خانواده‌های داغدار، برای درگذشتگان رحمت و مغفرت و برای مجروحان و مصدومان شفای عاجل مسئلت می‌کنم. از وزارت کشور و نیروی انتظامی می‌خواهم تا نسبت به رسیدگی عوامل و دلایل وقوع این حادثه اقدامات فوری را انجام دهند. همچنین ضرورت دارد تمهیدات لازم در راستای جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث دلخراش که برای افکار عمومی و جامعه قابل قبول نیست، فراهم شود.

شناسایی اجساد در اولویت است

استاندار قم در خصوص این حادثه اضافه کرد: ما همه داغدار این حادثه ناگوار هستیم و همه بدانند که در واقع برادران و خواهران و فرزندان خود را از دست داده‌اند.

کرم‌رضا پیریایی تاکید کرد: مجموعه‌های درمانی و بهداشتی باید نهایت مساعدت در بهبودی مجروحان این حادثه را داشته باشند کما اینکه تاکنون چنین بوده است.

وی این حادثه ناگوار را عجیب دانست و افزود: چنین تصادفی که در دقایق اولیه آن هر دو اتوبوس دچار حریق شده و 43 نفر از هموطنان عزیز ما را به کام مرگ کشاند، باید دقیقا مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته و همه باید خود را در این زمینه مسئول بدانند.

پیریایی با اشاره به دستور تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به این حادثه گفت: استانداری و اعضای کمیته مدیریت بحران از دقایق اول حادثه با تمام وجود خدمات مورد نیاز را ارائه کرده و در ادامه نیز برنامه‌ریزی خوبی برای اسکان بازماندگان این حادثه و بستگان کشته‌شدگان که از استان‌های دیگر به قم مراجعه می‌کنند، انجام شده است.

وی تاکید کرد: اجساد کشته‌شدگان برای بررسی بیشتر و شناسایی به سازمان بهشت معصومه(س) منتقل شده و تیم‌های مختلف کارشناسی از پزشکی قانونی، نیروی انتظامی و دادستانی برای سهولت در کار و انجام آزمایش‌های لازم برای شناسایی اجساد در محل مستقر هستند.

دستور ویژه لاریجانی به کمیسیون عمران برای تهیه گزارش از تصادف خونین در اتوبان قم

سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به کشته‌شدن تعدادی از هموطنانمان در حاثه تصادف یک دستگاه اتوبوس مسافربری در جاده قم - تهران، گفت: کارگروهی به ریاست آقای حسینی تشکیل شده که احتمالا آقای حسین‌زاده نیز در این کارگروه حضور یابد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی شده تا این کارگروه امروز به محل حادثه اعزام شوند و از وضعیت و میزان خسارات وارده و همین‌طور بررسی علل آن گزارشی تهیه کرده و برای بررسی‌های بیشتر آن را به کمیسیون ارائه دهند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: پس از وقوع این حادثه، آقای لاریجانی با بنده تماس تلفنی برقرار کرد و خواستار تهیه هر چه سریع‌تر گزارش از این حادثه شد و بر این نکته تأکید کرد که کارگروهی به این منظور تشکیل شود و در اسرع وقت فعالیتش را آغاز کند.

هاشمی تأکید کرد: بنده معتقدم که باید شرایطی فراهم شود تا سطح کیفی راه‌ها و همین‌طور خودروهای ساخت داخل ارتقا یابد. از وزرای راه و شهرسازی و نیز صنعت، معدن و تجارت درخواست دارم که موضوع ایمنی خودروها را جدی بگیرند.

این مسئول در همین زمینه تصریح کرد: بنده از وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت می‌خواهم تا نسبت به حادثه اتفاق افتاده حساسیت داشته باشند و گام‌های اساسی در راستای رفاه و امنیت مردم بردارند، زیرا اینگونه حوادث به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه این کارگروه امروز به منطقه حادثه اعزام می‌شود، گفت: قرار است این کارگروه گزارشی از این حادثه تهیه کرده و آن را به کمیسیون ارائه دهد که پس از بررسی در کمیسیون، این گزارش نهایی شده و به صحن علنی فرستاده می‌شود.

هویت 5 نفر از حادثه دیدگان حادثه اتوبان قم تهران مشخص شد

مدیرکل پزشکی قانونی استان قم از شناسایی هویت پنج نفر از تلفات حادثه تصادف و آتش‌سوزی دیشب اتوبان قم ـ تهران خبر داد.

صدیقی آخا متذکر شد: با حضور تیم سه نفره اعزامی از مرکز تشخیصی آزمایشگاهی استان تهران کار تشخیص هویت اجساد با سرعت بیشتری در حال انجام است تا خانواده‌های داغدیدگان با انتظار کمتری اجساد خویشاوندان خود را تحویل بگیرند.

اسامی اجساد شناسایی شده به شرح زیر است:

1-  محمد امین میانجی

2-  فاطمه هاشمی

3-  عاطفه بناپور ده آبادی

4-  زهرا سادات کلوشانی

5-  عرفان امین الرعایا

خبرگزاری فارس این واقعه دردناک را به بازماندگان کشته‌شدگان تسلیت عرض کرده و برای مجروحین حادثه طلب شفای عاجل را از خداوند متعال دارد.

================

گزارش از: حسین طالب‌علی

================

انتهای پیام/78009/ن40/آ

 

نسخه چاپیارسال به دوستان
بررسی کارشناسی سانحه جاده تهران - قم (۷)
اکبری‌راد: راننده ضوابط را رعایت نکرده است/ برزگری: اتوبوس ۸ ماه پیش تصادف داشته است

در مناظره بررسی کارشناسی سانحه جاده تهران ـ قم عدم رعایت ضوابط توسط راننده مطرح شد و میهمانان برنامه اعلام کردند که این اتوبوس ۸ ماه پیش دچار سانحه شده 75 میلیون تومان خسارت دریافت کرده اما در مراکز خدمات شرکت خودروسازی تعمیر نشده است.

خبرگزاری فارس: اکبری‌راد: راننده ضوابط را رعایت نکرده است/ برزگری: اتوبوس ۸ ماه پیش تصادف داشته است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عبدالله اکبری راد سازنده اتوبوس‌های اسکانیا در ایران در برنامه مناظره امروز که به موضوع بررسی سانحه برخورد دو اتوبوس از لحظاتی پیش در پاسخ به این سوال که سوخت تأمین می‌کرده که به این صورت سوخته است اظهار داشت: همه اتوبوس‌های اسکانیا در دنیا مطابق استانداردهای جهانی است. لذا همه عوامل باید شناسایی شود.

وی افزود: راننده اقدامات و ضوابط قانونی را رعایت نکرده است چرا که اتوبوس‌های اسکانیا 5 نوع سیستم ایمنی ترمز دارند که یکی از آنها کروز کنترل است که در این سیستم راننده می‌توانند سرعتی را برای اتوبوس تعریف کند که به صورت هوشمند این سرعت اداره می‌شود.

اکبری‌راد گفت: عامل اصلی سرعت بالای وسیله نقلیه بوده است چرا که گاردریل را کنده و تا 60 متر با خودش را برده است و حتی تیرچراغ برق را نیز از جا کنده است.

در ادامه سردار مهماندار گفت: اتوبوس 28 متر گاردریل را کنده و با خودش برده است.

وی افزود: ما برای بررسی رفتار راننده از دوربین‌هایی که در مسیر نصب شده بود استفاده کردیم چرا که این اتوبوس در مسیر اصفهان ـ تهران مشغول به کار بوده و همواره سرعت مجاز داشته و هیچ گاه به صورت غیرمجاز در مسیر قرار نگرفته است.

مهماندار گفت:این اتوبوس ساعت 22:30 دقیقه در عوارضی قم ثبت ساعت کرده است و تا لحظه سانحه 28 کیلومتر طی کرده به نحوی که سرعت اتوبوس به طور میانگین 93 کیلومتر بر ساعت بوده است.

در ادامه عبدالله اکبری‌راد در پاسخ به این سوال که اتوبوس اسکانیا در مسیر اهواز ـ هفت‌گل 17 کشته و همچنین در گیلان با برخورد با یک اسب 7 کشته به جای گذاشته است، گفت: اتوبوسی که در گیلان تصادف کرده همین اتوبوس بوده است و در مراکز خدمات ما خدمات ندیده است بلکه در مراکزی که غیر از مراکز اسکانیا امور خدماتی را انجام داده است.

عامری در پاسخ به این سؤال که آیا اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل بین شهری غیراستاندارد هستند، گفت: به هیچ وجه نپذیرید که خودروی غیراستاندارد در ناوگان ما حرکت کند چرا که مراکز خدمات کارخانجات تولیدی هم حتی تعویض روغن هم خودشان انجام می‌دهند لذا امکان ندارد که ماشین غیراستانداردی وارد شبکه شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که راننده‌ها در اتوبوس پیک‌نیک و مواد مشتعل نظیر پرده دارند، گفت: اگر قرار باشد پرده را مقصر بدانیم باید لباس مسافران هم مقصر بدانیم.

در ادامه این مناظره نظام‌الدین برزگری رئیس سازمان استاندارد گفت: این اتوبوس 8 ماه قبل تصادف کرده و از بیمه 75 میلیون تومان خسارت گرفته است اما در مراکز خدماتی این شرکت خودروسازی تعمیر نشده است.

وی افزود: وظیفه ما بررسی استاندارد بر روی محصولی است که از کارخانه خارج می‌شود.

برزگری گفت: علت دیگر مربوط به تزئینات دخلی اتوبوس است که باید استاندارد را رعایت کنند که وسایل تزئینی مانند پرده و اسفنج‌های نرم که زود مشتعل می‌شوند را در اتوبوس‌ها نصب نکنند.

انتهای پیام/ر

 

 

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، اواسط شهریور امسال 44 نفر از هموطنانمان طوری در آتش سوختند که کار شناسایی آنها چند هفته‌ای طول کشید.

ترکیدگی لاستیک یک دستگاه اسکانیا در اتوبان تهران – قم سبب شد که این اتوبوس از مسیر خود منحرف شده و به لاین مخالف وارد شود.

اتوبوس منحرف شده در لاین روبرو با یک دستگاه اسکانیای دیگر برخورد کرد و آتش گرفت. فارغ از این مسئله که چطور می‌شود گاردریل‌های پر رفت و آمدترین جاده کشور توانایی کنترل یک اتوبوس را نداشته باشد، آنچه آن زمان برای مردم سوال ایجاد کرد این بود که چرا این 2 اتوبوس آتش گرفته‌اند.

این حادثه به قدری مشکوک بود که حتی یکی از سایت‌های خبری احتمال قاچاق سوخت توسط راننده یکی از اتوبوس‌ها را مطرح کرد؛ احتمالی که خیلی زود با تکرار شدن حادثه آتش گرفتن اتوبوس‌های اسکانیا رنگ باخت.

حالا تقریبا تمامی مردم می‌دانند که یک مدل از اتوبوس‌های اسکانیا بعد از تصادف آتش می‌گیرد و مسافرانش را زنده زنده می‌سوزاند.

آخرین حادثه؛ آتش اسکانیا در رشت

چهارم دیماه یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در جاده رشت ‌ـ تهران حوالی دانشگاه گیلان دچار آتش‌سوزی شد. این اتوبوس مسافر نداشت و راننده نیز با کمک نیروی آتش‌نشانی رشت نجات یافت.

مهرماه سال گذشته 26 دانش آموز دختر دبیرستانی در تصادف اتوبوس‌ کشته شدند. این اتوبوس اسکانیا به همراه مسافران دانش‌آموز خود از اهواز به سمت بروجن حرکت می‌کرد که در کیلومتر 185 لردگان به دهدز، ناگهان دچار حادثه شد. در این حادثه علاوه بر تعداد کشته شدگان 23 نفر نیز مجروح شدند. این اتوبوس به دلیل تخطی از سرعت مجاز از مسیر خارج و واژگون شده بود.

17 نفر نیز در حادثه‌ای دیگر، زمانی که سوار بر اسکانیا بودند کشته شدند. در محور اهواز به هفتکل میان یک دستگاه اتوبوس اسکانیا و یک دستگاه کامیون تصادفی رخ داد که در این حادثه اتوبوس بلافاصله آتش گرفته و مسافران در میان شعله‌های آتش گرفتار شدند.

از میان مسافران، 17 نفر در آتش سوخته و تنها پنج نفر توانستند از چنگال عقاب افشان فرار کرده و از مرگ نجات پیدا کنند.

31 تیرماه واژگونی یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در کیلومتر 25 جاده خرم‌آباد به بروجرد در استان لرستان به کشته شدن 2 نفر و مجروح شدن 7 نفر انجامید.

چندی پیش نیز اتوبوس حامل زائران عتبات عالیات تهرانی بر اثر اتصال سیستم برق‌رسانی در مهران طعمه حریق شد. این آتش‌سوزی زمانی رخ داد که هیچ یک از مسافران تهرانی و زوار عتبات عالیات درون اتوبوس نبوده و خوشبختانه کسی آسیبی ندید. در این حادثه کمک راننده اتوبوس بر اثر آتش سوزی زخمی شد که برای مداوا به مراکز درمانی شهر ایلام منتقل شد.

دوازدهم اردیبهشت ماه امسال هم، یک دستگاه اتوبوس VIP اسکانیا از ترمینال سه‌راه تپه به مقصد اصفهان حرکت کرده بود که در کیلومتر 40 محور اهواز - هفتکل در لاین مخالف پس از برخورد با یک دستگاه کامیون باری به دلایل نامعلومی آتش گرفت و آتش آن به کامیون نیز سرایت کرد و در نتیجه 14 تن کشته و چهار تن دیگر نیز در بیمارستان بستری شدند.

پس از وقوع این حادثه بود که سردار مهماندار از تشکیل تیم ویژه بررسی علت حادثه آتش‌سوزی اتوبوس اهواز-اصفهان و تعطیلی شرکت مسافربری خبر داد و گفت: شرکت مسافربری «رویال سفر اهواز»، تا زمان رسیدگی به پرونده این حادثه و بررسی تخلف احتمالی با هماهنگی سازمان راهداری، این شرکت مسافربری تا اطلاع ثانوی تعطیل شد.

چه کسی مسئول تایید خودروهاست؟

طی چند سال اخیر شاهد واردات خودروهای بی کیفیتی به کشور بودیم. خودروهایی که بی کیفیتی‌شان اثبات نشد مگر با فرستادن چندین نفر به کام مرگ.

خودروهای بی کیفیتی که هیچ دقتی در تایید آنها نشد و بخاطر قیمت پایین خیلی زود مشتریان فراوانی یافت. از جمله این خودروها می‌توان به هوو اشاره کرد.

اولین بار در سال 86 ورود تریلر چینی با نام هوو تبدیل به کابوس مرگبار جاده‌های کشور شد. خودرویی بی کیفیت که به علت نقص فنی در سیستم ترمز، تعلیق و فرمان هر روز تعداد زیادی از رانندگان و مسافران را به کام مرگ می‌فرستاد.

در آن زمان این سوال مطرح شد که چه کسی اجازه ورود تریلر چینی را داده است؟ اما به مانند همیشه کسی زیر بار قبول مسئولیت نرفت و مشخص نشد که چه کسی مسئول جان این همه انسان بیگناه بوده است.

برای اصلاح خودرو هم که خودروساز قبول مسئولیت نمی‌کرد و حاضر نبود نقص فنی را برطرف کند. درست مانند اتفاقی که در مورد پژو 405 و ایران‌خودرو رخ داد. کارخانه به هیچ وجه حاضر به قبول اشتباه خود نبود.

اکنون نیز مدلی از اتوبوس اسکانیا وارد کشور شد و مورد تایید افرادی قرار گرفت که در زمان رخ داد حادثه نشانی از آنها یافت نمی‌شود. این خودرو بنا بر اعلام کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی دارای نقص فنی در سیستم برق رسانی و بدنه خودرو هستند.

گزارش نهایی در مورد نقص فنی اسکانیا

کمیسیون ایمنی راه‌های کشور پس از بررسی علت حادثه تصادف و آتش گرفتن دو دستگاه خودروی اسکانیا در محور تهران قم اعلام کرد: عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه از جانب راننده اتوبوس شماره یک به علت بروز نقص فنی (دو پوست شدن و ترکیدن لاستیک) که منجر به تغییر مسیر و تجاوز کامل به چپ شده است.

این گزارش می‌افزاید: در این تصادف ایجاد حریق در هر دو اتوبوس پس از برخورد و همچنین باز نشدن درهای اتوبوس‌ها و نیز عدم امکان خروج اضطراری آسان، باعث افزایش تلفات و مجروحین شده است.

فرافکنی‌های آقای مدیرعامل و مشاور

پس از ارائه گزارش نهایی مجلس و تعیین مهلت برای رفع نواقص اسکانیا از سوی راهنمایی و رانندگی مدیرعامل شرکت عقاب افشان تولید کننده این خودرو در ایران و مشاورش حملات تندی به راهنمایی و رانندگی کردند.

عباس هنربخش رئوف، مشاور مدیرعامل شرکت عقاب افشان با اشاره به تصادف اتوبان قم- تهران گفت: روز دوم حادثه فرمانده راهور اظهارنظرهای متناقضی را مطرح کرد، علاوه بر این همکار محترم راهور نیز چند ساعت پس از حادثه در اظهارنظری شرکت سازنده اتوبوس را 50 درصد مقصر دانست.

وی افزود: این در حالی است که کارشناسان دادگستری روزها و هفته ها به نتیجه‌ای نرسیدند. اشکال در سیستم سوخت رسانی، اشکال در سیستم برق رسانی، گاز کولر و ضعف سازه از جمله ادعاهای غیر علمی و غیر آکادمیکی بود که در رابطه با دلیل بروز تصادف اتوبان قم مطرح می‌شد.

مشاور مدیرعامل عقاب افشان ادامه داد: از سردار مهماندار انتظار داریم وقتی می‌گویند سازه (اتوبوس) ضعیف است، بگویند این به چه معناست. چه چیز را با هم مقایسه می کنند؟ دقیقا بگویند کجای استاندارد گفته استاندارد استحکام باید چقدر باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که ادعا دارم اسکانیا توانایی رعایت استانداردها را دارد، اظهار کرد: اگر پلیس چکش داخل اتوبوس و لاستیک‌ها را بررسی می‌کرد اصلا این اتفاق نمی‌افتاد. این اظهارات پلیس فرار به جلو است، انتظار از فرماندهی راهور این است که از خود شجاعت و شهامت نشان دهد و به جای اصرار بر چیزی که از پایه اشتباه است بگوید اشتباه شده است. تقاضای استعفای آنها را نداریم، اما آزاده باشند. با آن که کارشناسان نظر داده اند اما اینها همچنان دنبال حرف خودشان هستند.

محمود براتی، مدیرعامل نیز در سخنانی با تاکید بر این که تمام استانداردهای 36 گانه در تولید اتوبوس را رعایت می‌کنند، گفت: اداره استاندارد از خط تولید ما به صورت رندوم نمونه برداری کرد و موارد را در مورد اشتعال تست کردند و استاندارد این موارد تایید شد.

وی با اشاره به این که هم اکنون 7 هزار اتوبوس اسکانیا در حال تردد هستند، گفت: شماره گذاری اتوبوس های اسکانیا همچنان متوقف است، البته هم اکنون در حال طی مراحل دریافت مجوز راهور برای شماره گذاری هستیم.

وی ادامه داد: راهور به ما نامه زده که تا بهمن ماه برای رفع مشکلات اتوبوس های اسکانیا فرصت دارید، اما موضوع این است که چارچوب مشکل مشخص نیست. هنوز به ما اعلام نشده اتوبوس های اسکانیا چه مشکلی دارد و خواهش می کنیم پلیس اعلام کند مشکلات چیست.

آزادی آقای مدیرعامل با وثیقه 8 میلیاردی

مدتی قبل از این صحبت‌های آقای مدیرعامل و مشاورش، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور با اشاره به اینکه پرونده حادثه اتوبان تهران ـ قم دو بعد دارد، گفت: بعد اول رسیدگی به این است که حادثه مذکور چگونه رخ داده و مقصران چه کسانی هستند که باید تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند، نکته بعد آسیب‌شناسی این حادثه است و دادستانی پیگیرهای خود را در جهت پیشگیری از تکرار حوادث مشابه انجام خواهد داد.

سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه تاکید کرد: تاکنون دو هیئت کارشناسی کار را دنبال کرده‌اند و هر دو هیئت به این نتیجه رسیدند که دو اتوبوس از لحاظ فنی معیوب بودند که در این زمینه باید با وزارت صنایع، سازمان استاندارد و خریداران اتوبوس‌ بحث‌هایی شود.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: خود سازنده اتوبوس احضار شد و از او تحقیقاتی صورت گرفت و در حال حاضر وی با قرار 8 میلیارد تومانی آزاد است.

یک ماه تا پایان شماره‌گذاری اسکانیا

دو ماه پیش بود که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مهلتی 3 ماهه را برای رفع نواقص اسکانیا تعیین کرد. مهلتی که بهمن‌ماه به پایان می‌رسد اما با توجه به صحبت‌های مدیرعامل عقاب افشان و فرمانده نیروی انتظامی و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به نظر نمی رسد که این نواقص در حال رفع باشند.

سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از فرافکنی‌های خودروساز گله می‌کند و سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی هم از بی‌میلی ناجا برای بیکار کردن کارگران عقاب افشان می‌گوید.

احمدی مقدم با بیان اینکه دوست ندارد مسبب تعطیلی یک کارخانه و بیکار شدن کارگران آن شود می‌گوید: تنها یک مدل از خودروی اسکانیا دارای نقص فنی است و خودروساز باید نسبت به رفع آن اقدام کند و ما دوست نداریم که کارگرانی بیکار شوند.

وی همچنین در مورد شماره‌گذاری اسکانیا، گفت: زمانی برای رفع عیوب این خودرو تعیین شده است، اما اگر این عیوب رفع نشود شماره‌گذاری نمی‌کنیم و من توصیه می‌کنم خودروسازان به جای مقاومت و تکذیب عیب خودرو، آنرا قبول کنند، چرا که در گذشته آتش‌سوزی و عیب پژو نیز تکذیب می‌شد اما نهایتا آنرا قبول کردند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا کارگرانی بیکار می‌شوند، یا قاتل سوئدی همچنان قربانی می‌گیرد و یا اینکه پلیس حرف خود را به کرسی می‌نشاند و مانع تردد قاتلی می‌شود که اکنون با نشان عقاب در حال تردد در جاده‌های کشور است.

نظرات  (۹)

Yes! Finally someone writes about بیمه بدنه اصفهان.
خیلی درد ناک بود.
پاسخ:
درد ...درد است از هر طرف بخوانی...اما این درد بزرگی بود برای همه بچه های هلال احمری...
تشکر از پاسختون
خیر اهل اصفهان هستم
پاسخ:
سپاس
یک سوال
چرا هیچ یک از مسافر های یزد نتونستند از تو اتوبوس آتش گرفته فرار کنند؟
پاسخ:
شاید اتوبوس منفجر شده در لحظه برخورد.
از همدان هستید؟
یک سوال
  • مهدی علیزاده
  • با سلام و احترام
    من به وبلاگ شما در چهره بلاگ رای دادم. (گرافیک و محتوا)
    شما هم لطفا به وبلاگ من در چهره بلاگ رای دهید. برای رای دادن در زیر بلاگها(جستجوی بلاگ) آدرس وبلاگ مرا بنویسید و جستجو کنید و رای دهید. خیلی ممنونم از لطف شما
    آدرس وبلاگهای من:

    pezeshki2.persianblog.ir

    pezeshki2025.persianblog.ir

    ghorany1390.persianblog.ir

    mahdaviyat1392.blogfa.com

    yamoeinazzoafa.blogfa.com
    پاسخ:
    سلام و سپاس متاسفانه رمز ورود خطام یده.ممنون از لطفتون
    با تشکر از مطالب عالی تون
    خط11این مطلب مظلوم به این صورت
    پاسخ:
    سپاس
    خیلی حادثه بدی بود
    خدا به همه ی خانواده های قربانیان صبر عطا کند و همه ی قربانیان را مورد آمرزش خود قرار دهد
    در پی این حادثه در اصفهان و یزد عزای عمومی اعلام شد
  • مرضیه ( ما زنده ... )
  • وای خدای من...
    چقدر وحشتناک
    چقدر درد آور
    پاسخ:
    دقیقا :(

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">